» Analityka predykcyjna – słownik pojęć

By Weronika Skotnicka

Big Data a wizualizacja danych

Wizualizacja Big Data przypomina wszystkim nam dobrze znane powiedzenie – „obraz wart jest więcej niż tysiąc słów”. Dzieje się tak, ponieważ obraz często może przekazać szybciej, skuteczniej i wydajniej to, co mogłyby opisać słowa. Wizualizacje danych Big Data wykorzystują ten fakt – wszystkie polegają na przekształceniu dużej ilości danych w atrakcyjne wizualnie grafiki, pozwalające zrozumieć, co dane mają nam do przekazania.

Czym jest wizualizacja danych Big Data?

Wizualizacja danych Big Data polega na prezentacji danych niemal każdego typu w formacie graficznym, który ułatwia zrozumienie i interpretację. Jednak przedstawienie tych danych wykracza daleko poza typowe korporacyjne wykresy.

Decydującą cechą wizualizacji danych Big Data jest skala. Dzisiejsze przedsiębiorstwa gromadzą i przechowują ogromne ilości danych, których odczytanie i zrozumienie mogłoby zająć nawet kilka lat. Dlatego wizualizacja Big Data opiera się na potężnych systemach komputerowych, które pobierają surowe dane firmowe i przetwarzają je w celu generowania graficznych prezentacji, które pozwalają zwykłym odbiorcom przyjmować i rozumieć ogromne ilości danych w ciągu kilku sekund.

Dlaczego wizualizacja danych Big Data jest tak potrzebna?

Ilość danych tworzonych przez firmy na całym świecie rośnie z roku na rok, a dzięki innowacjom, takim jak Internet of Things, tendencja ta będzie się utrzymywać. Problemem dla przedsiębiorstw staje się jednak to, że wszystkie te dane przydatne będą tylko wtedy, gdy można będzie z nich wyciągnąć cenne informacje i podjąć odpowiednie działania. Aby to zrobić, przedsiębiorcy muszą mieć dostęp do danych w czasie rzeczywistym, a dzięki wizualizacji Big Data mają taką możliwość.

Jaką przewagę daje nam wizualizacja Big data?

Przeglądanie dużej ilości danych – dane prezentowane w formie graficznej, umożliwiają osobom decyzyjnym zrozumienie, co się dzieje znacznie szybciej niż w przypadku przeglądania zestawień w arkuszach kalkulacyjnych.

Trendy punktowe – dane sekwencji czasowych często wychwytują trendy, ale ukryte w danych tendencje są niezwykle trudne do zaobserwowania, zwłaszcza, gdy źródła są zróżnicowane, a ilość danych ogromna. Zastosowanie odpowiednich technik wizualizacji Big Data zdecydowanie ułatwi dostrzeżenie trendów. Pod względem biznesowym zauważony trend jest szansą, którą można wykorzystać.

Identyfikacja korelacji i nieoczekiwanych relacji – jedną z ogromnych zalet wizualizacji Big Data jest umożliwienie użytkownikom eksploracji zestawów danych. Wszystko to po to, aby odkryć, jakie niespodziewane informacje mogą ujawnić dane. Można to zrobić, dodając lub usuwając wartości odstające i zmieniając typy wizualizacji. Identyfikacja wcześniej nieoczekiwanych wzorców i relacji w danych może zapewnić firmom ogromną przewagę konkurencyjną.

Analityka danych, big data i kodowanie (na Zarządzaniu)

Przedmioty fakultatywne w r. ak. 2020/2021*

Przedmioty fakultatywne dostępne będą głównie od drugiego roku studiów. A Sociology of 20th Century Music: Syncopation, Swing, Improvisation, Blues, Flow (ST))

ABC of the latest philosophy (ST)

Academic and Report Writing (ST)

All you need to know about queer studies, but might be afraid to ask (ST)

Ambasada Concilium Civitas (ST)

American Foreign Policy in the Trump Era – continuity and change (ST)

Ameryka Łacińska we współczesnym świecie (ST i NST)

Analiza trendów konsumenckich (ST i NST)

Antymoda i jej źródła: Od protestów feministek po normcore Steve’a Jobsa (NST)

Antysemityzm, romofobia, niechęć wobec „Obcego”: kogo i dlaczego nie lubią (niektórzy) współcześni Polacy? (ST)

Approaches to Conflict Transformation (ST)

Art, Value and International Relations (ST)

Autorytaryzm cyfrowy (NST)

Azja w XXI w. – Azja Południowa i Chiny (NST)

Badania w reklamie (NST)

Bajaderka, czyli warsztaty kompetencji obywatelskich (NST)

Batman jako mem kulturowy (ST i NST)

Bliski Wschód – społeczeństwo i kultura (NST)

Bloga kraina czyli kreatywny warsztat pisania z sensem w Internecie (NST)

Building Peace Through Arts (ST)

CEE – Road to Democracy (ST)

Ciemna strona polityki skandale nadużycia władzy we współczesnym świecie (ST i NST)

Client Service – sztuka obsługi klienta (NST)

Coaching i jego narzędzia (NST)

Content Marketing i Webwriting (ST i NST)

Copywriting i webwriting (ST)

Cyberbezpieczeństwo: szpiegostwo, strategia i polityka w domenie cyfrowej (ST i NST)

Czy reportaż może być niepolityczny? O groźnym micie niezależnego obserwatora i wyjściu poza formułę obiektywnej obojętności w literaturze faktu (ST)

Czystość i brud. Historie obyczajów higienicznych i praktyk sanitarnych (ST i NST)

Democracies in Distress (ST)

Design Thinking (ST i NST)

Designing Projects for Positive Social Change (ST)

Disruptive Technology, czyli społeczny wymiar transformacji cyfrowej (ST)

Dyplomacja gospodarcza (ST)

Dziennikarstwo zaangażowane: między uczciwością a obiektywizmem (ST i NST)

Eco Marketing (ST)

Edycja cyfrowego obrazu fotograficznego oraz budowanie stron internetowych- podstawy, zagadnienia teoretyczne (ST)

Edycja cyfrowego obrazu fotograficznego oraz budowanie stron internetowych: ćwiczenia praktyczne (ST)

Edycja filmów w oparciu o program DaVinci Resolve, postprodukcja oraz efekty specjalne w module Fusion; wstęp do animacji (NST)

Edycja zdjęć na potrzeby materiałów drukowanych i internetowych. W oparciu o program Affinity Photo (NST)

Elections in America (ST)

Employee Health and Well-Being (ST)

Environmental Security and Sustainable Development (ST)

Eros, Death and Culture. The Use of Psychoanalysis for Social Sciences (ST)

Erotyzm w kulturze antycznej Grecji (NST)

Estetyka fotografii (NST)

Estetyka w badaniach marketingowych (ST i NST)

Ethics of Research in Conflict and Post-conflict Societies (ST)

EU Educational Policy – Theory and Practical Implementation (ST)

Fake news, post-truth and politics of information in the XXI century< (ST)/li>

Fake-news, postprawda i polityka informacji w XXI w. (ST i NST)

Fenomen „dwunarodowości” w ramach jednego etosu. Przypadek Stanów Zjednoczonych, Rosji i Polski (NST)

Film jako zwierciadło duszy na gościńcu świata (ST)

Fotografia w kulturze współczesnej (ST i NST)

From Marketing 2.0 to Marketing 4.0 (ST)

Frozen Conflicts’: Causes, Strategies and Outcomes (ST)

Funny Politics (ST)

Gender i transformacje nauk społecznych (ST)

Geopolitics of Europe (ST)

Geopolityka Europy – historia naukowa i realne znaczenie (ST)

Global social policy: old-age pension debate and implementing social protection floors as a tool to reduce poverty, vulnerability and inequality (ST)

Globalna polityka społeczna: spór o emerytury oraz budowanie podstawowego zabezpieczenia społecznego jako narzędzie redukcji ubóstwa i nierówności (ST)

Green Film Academy-dyskusyjny klub filmowy (ST i NST)

Gry multimedialne – nowe medium (NST)

Historia reklamy i propagandy (ST)

Holocaust and Genocide (ST)

Human Rights: Organizations, Systems and New Challenges (ST)

Humanistyka w popkulturze (NST)

Impro Dance (ST i NST)

Inbound marketing (ST i NST)

India and Europe – the Twins Unlike Civilizations (ST)

Indonesian Language (ST)

Influencer marketing w praktyce (ST i NST)

Innowacyjne sposoby promocji (ST i NST)

Intelligence Services in Contemporary International Relations (ST)

Internacjonalizacja biznesu (ST)

Internet, Society, Information – Modern World Problems (ST)

Israel in Contemporary World (ST)

Jaskinia. Droga rebeliantów. Obraz jaskini jako paradygmat nauki, sztuki i literatury (NST)

Justin Bieber, Mojżesz i Coca-Cola? Archetypiczna siła marketingu (ST i NST)

Kampanie promocyjne 360 stopni (ST)

Kampanie społeczne w sieciach społecznych (NST)

Kanon komiksowy (ST)

Klub filmowy (ST i NST)

Kobiety w działaniu czyli społeczno-prawne uwarunkowania równości płci (NST)

Kobiety, księżniczki, bojowniczki i terrorystki, czyli różne oblicza kobiet w świecie arabsko-muzułmańskim (ST i NST)

Komunikacja marketingowa i public relations (ST)

Komunikacja w biznesie (ST)

Koniec końca historii – od Pax Americana do świata wielobiegunowego (ST)

Krajobraz regulacyjny sztucznej inteligencji (NST)

Kultura elitarna i kultura popularna (ST i NST)

Kurs organizatora konferencji, kongresów i imprez masowych (ST)

Laboratorium efektywnych spotkań (NST)

Let the post-structuralists help you become a digital copywriter (ST)

Manipulacje i humor w reklamie (NST)

Marketing ekologiczny (NST)

Marketing i reklama społeczna (NST)

Marketing i reklama w polskich firmach (ST)

Marketing środowiskowy i zero waste (NST)

Marketing wartości i nowe media (ST i NST)

Media in a Changing World: The Role of Media in the New World (ST)

Mediacje w środowisku międzykulturowym i międzynarodowym- warsztat praktyczny (ST)

Megatrends & Understanding Future (ST)

Megatrendy i rozumienie przyszłości (ST i NST)

Megatrendy: człowiek – środowisko – technologia (NST)

Metodyki zwinne w zarządzaniu projektami IT (NST)

Między Tel Awiwem a Watykanem czyli jak działają najlepsze dyplomacje świata. Rys historyczno- współczesny (ST)

Międzynarodowe rynki i instrumenty finansowe (ST i NST)

Moda jako język komunikacji międzynarodowej (ST i NST)

Modne słowa 2020: Konstytucja, praworządność, prawa człowieka – praktyczny kurs dla średnio zorientowanych (NST)

Movies Through Social Lenses: Film Club (ST)

Mozaika Bliskiego Wschodu (ST i NST)

Multicultural Marketing (ST)

Narzędzia marketingu interaktywnego (ST i NST)

Od manii tulipanowej do covidowego kryzysu – historia pieniądza, przedsiębiorczości i rynków finansowych (NST)

Od Marketingu 2.0 do Marketingu 4.0 (ST)

Personal branding (ST i NST)

Podstawy języka arabskiego oraz kultury obszaru MENA (ST)

Podstawy języka arabskiego oraz religii muzułmańskiej (prawo szaria’a) (NST)

Polityka bezpieczeństwa narodowego Rzeczpospolitej Polskiej (ST i NST)

Polityka historyczna w stosunkach międzynarodowych (ST)

Polityka zagraniczna Polski po 1989 r. (NST)

Populizm i kryzys demokracji (ST i NST)

Postpolityka – analiza komunikacji politycznej online (ST)

PR i reklama we współczesnym społeczeństwie informacyjnym (ST i NST)

Prawa człowieka i terroryzm (ST)

Prawa człowieka w kontekstach kulturowych (NST)

Prawo i cywilizacja Islamu (ST i NST)

Prawo i etyka mediów (ST i NST)

Prawo konfliktów zbrojnych i prawo humanitarne (ST)

Promoting the Brave New World: How to Create and Execute Marketing Strategies for New Technologies and Startups (ST)

Przewidywanie przyszłości i rozumienie trendów (ST)

Przygotowanie do wystąpień publicznych, prezentacji i autoprezentacji z elementami pracy z ciałem i z głosem (ST)

Psychology of Peace and Conflict (ST)

Public Relations – wprowadzenie (ST i NST)

Racial Studies – Colonialism, Culture, Race (ST)

Radio Features and Podcasts (ST)

Radio Pałacc (ST i NST)

Relacje Chiny – Stany Zjednoczone: wyzwania i możliwości (ST i NST)

Relacje USA – Federacja Rosyjska (ST)

Relacjonowanie konfliktów zbrojnych i sytuacji kryzysowych (ST i NST)

Religie i duchowość w kulturach świata (ST)

Rewolucja informacyjna – etyczne i prawne aspekty nowych technologii informacyjnych (ST)

Rock and Roll – Its History and Place in American Society (ST)

Rozmawianie i zapisywanie. Tybetańskie opowieści (NST)

Rozumienie przyszłości – prognozowanie i analiza trendów (ST i NST)

Rynek mediów i reklamy (ST i NST)

Sekty – alternatywne poszukiwania (ST i NST)

Self and Other: Mutuality and Domination (ST)

Semiotics of Popular Culture (ST)

Siła motywacji wewnętrznej i jej wpływ na realizację celów w życiu i w biznesie (NST)

Skuteczne prezentacje (NST)

Sociology of Artistic Occupations (ST)

Socjologia i kultura wizualna (ST)

Socjologia innowacji (ST i NST)

Społeczeństwo obywatelskie (NST)

Spór o istnienie tożsamości w czasach społecznej zmiany, transgresji, migracji i niepewnego kolektywu (NST)

Storytelling – How to Create Stories for Brands, Teams and for Ourselves (ST)

Stosunki międzynarodowe na Bliskim Wschodzie (ST i NST)

Suma wszystkich strachów. Urban legends i (folk)lore oczami socjolożki (NST)

Symulacje biznesowe – praktyki (ST)

Sztuka inwestowania w papiery wartościowe. Socjologia i psychologia giełdy (ST i NST)

Sztuka w praktyce (NST)

Sztuka wystąpień i mówienia publicznego (ST i NST)

Śledztwa internetowe (ST i NST)

Świat sinocentryczny. Kształtowanie ładu globalnego wokół „Państwa Środka” (ST)

Tajemnice mózgu konsumenta (NST)

Teatr Collegium Civitas (ST i NST)

Techniki promocji sprzedaży (NST)

Techniki wyobraźni (ST i NST)

Teoria i praktyka w stosunkach międzynarodowych (NST)

Terrorism and the Media (ST)

Terroryzm i inne zagrożenia bezpieczeństwa (ST i NST

The End of the End of History – from Pax Americana to Multilateral world (ST)

The Most Important Theories of Modernity (ST)

The Politics of Fear (ST)

The Power of Nonviolent Resistance (ST)

The Rise of Asia – Focus on South Asia and Its Relations with China (ST)

Theory and Practice in International Relations (ST)

Transmedia Storytelling. Od franczyz światotwórczych do marketingu multimodalnego (ST i NST)

Trening kreatywności (NST)

Tworzenie i zaprezentowanie pomysłów biznesowych z elementami design thinking (ST)

Uczenie się i rozwój dorosłych (NST)

Udręka i ekstaza: burzliwe dzieje psychiatrii (NST)

Umysł, mózg, świadomość i ciało (ST i NST)

Understanding and Controlling the role of Creativity in Marketing (ST)

Usability Testing in Multicultural Environment (ST)

W poszukiwaniu „potwora Gender”. Analiza życia społecznego z perspektywy społecznych i kulturowych uwarunkowań płci (ST)

Warsztat kompetencji miękkich („Bajaderka”) (ST)

Warsztat trenerski-techniki prowadzenia szkoleń (ST i NST)

Warsztaty Design Sprint (ST)

Wartości w życiu publicznym, prywatnym i zawodowym. Co kieruje naszymi wyborami? Skąd bierze się szczęście? (ST)

Wszystko, co chcecie wiedzieć o queer studies, ale boicie się zapytać (NST)

Zarządzanie Innowacjami na przykładzie przedsiębiorstw w Skandynawii (ST)

Zarządzanie w administracji publicznej (ST i NST)

Zarządzanie wizerunkiem i tożsamością organizacji (ST i NST) *UWAGA! Warunkiem uruchomienia przedmiotu fakultatywnego jest zarejestrowanie się odpowiedniej liczby studentów.

Dostępność przedmiotów fakultatywnych w poszczególnych semestrach może ulegać zmianom. Informacje szczegółowe dostępne w systemie Wirtualna Uczelnia.

ST – przedmiot dostępny na studiach stacjonarnych, NST – przedmiot dostępny na studiach niestacjonarnych

Przedmioty* kierunku Zarządzanie od r.a. 2022/2023

Lista przedmiotów obowiązkowych* Gospodarka i społeczeństwo

Logika

Makroekonomia i finanse publiczne

Metody organizacji i zarządzania

Mikroekonomia z elementami przedsiębiorczości

Podstawy marketingu i sprzedaży

Rachunkowość finansowa

Rachunkowość zarządcza

Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych

Zachowania konsumenckie

Zarządzanie i przedsiębiorczość

Zarządzanie kapitałem ludzkim

Zarządzanie projektami

Język polski (dla cudzoziemców)

Język obcy: Studia stacjonarne do wyboru język angielski, hiszpański, francuski, niemiecki. Studia niestacjonarne język angielski.

Praktyki zawodowe

Seminarium licencjackie

Spotkania z praktykami

WF

Zajęcia dyplomowe

*Program studiów może ulec nieznacznym zmianom.

Uwaga: Kolejność zajęć realizowanych przez osoby rozpoczynające studia od semestru letniego (od lutego lub marca) może różnić się od kolejności realizowanej przez osoby rozpoczynające od semestru zimowego (od października).

*UWAGA! Warunkiem uruchomienia specjalności jest przyjęcie odpowiedniej liczby studentów.

» Analityka predykcyjna – słownik pojęć

Analityka predykcyjna – słownik pojęć

Analityka predykcyjna (ang. Predictive Analytics; wymiennie stosuje się też pojęcia Data Mining lub Data Science) jest pojęciem nowym, ale stale zyskującym na znaczeniu w firmach posiadających duże bazy klientów. Poniżej prezentujemy przygotowane przez ekspertów Algolytics zestawienie najbardziej popularnych pojęć związanych z tą dziedziną.

Słownik pojęć

Analityka predykcyjna (Predictive Analytics)

Proces wydobywania informacji z istniejących zbiorów danych w celu określenia wzorów i przewidywania przyszłych zdarzeń i trendów. W działalności biznesowej modele i analizy predykcyjne są wykorzystywane do analizowania bieżących i historycznych danych w celu prognozowania zachowań konsumentów oraz identyfikacji potencjalnych zagrożeń i możliwości dla firmy.

Analiza Conjoint

Umożliwia porównywanie różnych wariantów oferty na podstawie użyteczności, z jaką wiążą się one dla klientów. Wynikiem analizy Conjoint jest dobór najlepszej kombinacji cech wybranego produktu / usługi. Analiza Conjoint może być używana do zarządzania linią produktów, ustalania cen itp.

Analiza Churn

Umożliwia określenie, na podstawie danych historycznych, z jakim prawdopodobieństwem wybrany klient zrezygnuje w danym momencie z naszych usług lub przejdzie do konkurencji; pozwala też określić, czyje odejście przyniesie firmie największe straty. Wyniki analizy są stosowane do przygotowywania nowych ofert dla wartościowych klientów zagrożonych odejściem.

Analiza koszykowa

Identyfikacja kombinacji produktów lub usług, które często współwystępują w transakcjach, na przykład produktów, które są często kupowane razem. Wyniki tej analizy są wykorzystywane przy rekomendacjach dodatkowych zakupów lub podejmowaniu decyzji o umieszczaniu danych produktów w swoim sąsiedztwie.

Analiza przeżycia (Survival Analysis)

W kontekście biznesowym pozwala szacować czas korzystania przez klienta z oferowanej mu usługi i ocenia prawdopodobieństwo jego rezygnacji w kolejnych okresach czasu. Informacja ta pozwala firmie określić przewidywany okres utrzymania klienta i prowadzić odpowiednią politykę lojalnościową.

Big Data

Modne i ostatnio często nadużywane hasło, ale też rzeczywisty trend w dzisiejszym świecie, odzwierciedlający rosnącą ilość danych, które są gromadzone, przetwarzane, agregowane, przechowywane i analizowane każdego dnia. Wikipedia opisuje Big Data jako zasoby danych tak duże, że nie da się ich przetwarzać przy użyciu tradycyjnych, powszechnie dostępnych metod.

Business Intelligence

Aplikacje, systemy, narzędzia lub procesy służące analizie danych i prezentacji informacji, które mają za zadanie wspierać kierownictwo firmy w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji biznesowych.

Credit scoring

Ocena zdolności kredytowej podmiotu (zwykle osoby fizycznej lub przedsiębiorstwa), stosowana przez banki (pożyczkodawców), w celu ustalenia, czy dana osoba będzie w stanie spłacać swoje zadłużenie.

CRM analityczny

Wspiera procesy decyzyjne dotyczące poprawy interakcji z klientami i zwiększenia ich wartości; CRM analityczny ma na celu przechowywanie, analizowanie i wykorzystywanie wiedzy o klientach oraz o sposobach skutecznego docierania do nich.

Cross-seling / Up-selling

Podejście do sprzedaży oparte na zwiększaniu wartości klienta poprzez oferowanie kupującym dodatkowych produktów/usług (cross-selling) lub droższych produktów/usług tej samej kategorii (up-selling), biorąc pod uwagę cechy klientów i ich historie zakupów. Przykładem cross-selling jest oferowanie myszy przy zakupie laptopa, natomiast up-selling – oferowanie droższego modelu laptopa.

Dane nieustrukturyzowane (Unstructured data)

Dane, które nie posiadają zdefiniowanego modelu danych lub nie są zorganizowane w predefiniowany sposób. Zazwyczaj terminem tym określa się dane, których układ nie odpowiada się w naturalny sposób strukturze klasycznych tabel danych mających rzędy i wiersze. Dane tego rodzaju mają często charakter tekstowy.

Data mart (tematyczna hurtownia danych)

Wyodrębniony logicznie zakres danych przechowywanych w organizacji, które koncentrują się na jednej tematyce, np. wspieraniu sprzedaży, tworzony w celu wsparcia decyzji w zakresie tej tematyki.

Data warehouse (hurtownia danych, magazyn danych)

Centralne repozytorium integrujące dane gromadzone i wytwarzanie przez różne komórki danego podmiotu, w wyniku różnych procesów biznesowych.

ETL (ang. Extract, Transform, Load)

Proces w hurtowni danych odpowiedzialny za pobranie danych z jednego źródła, przekształcenie ich w taki sposób, aby odpowiadały procesom, do których będą stosowane, a następnie załadowaniu ich do docelowej bazy danych.

Fraud Detection (wykrywanie nadużyć)

Identyfikacja cech podejrzanych przelewów, zleceń lub innych nielegalnych działań oraz projektowanie odpowiednich progów alarmowych w systemach informatycznych, które automatycznie informują o próbach wykonania lub faktycznym zaistnieniu takich transakcji.

Hadoop

Skalowalna platforma programowa open-source do rozproszonego przechowywania i przetwarzania bardzo dużych zbiorów danych z wykorzystaniem istniejących zasobów sprzętowych.

Internet of Things (IoT, Internet przedmiotów)

Koncepcja sieciowego powiązania urządzeń elektronicznych różnego rodzaju (przedmioty osobiste, domowe, przemysłowe) i przeznaczenia (ochrona zdrowia, rozrywka, media, zakupy, produkcja, ochrona środowiska), wymieniających się danymi przez Internet i koordynujących wzajemnie swoje działanie.

Jakość danych (Data Quality)

Procesy i techniki związane z zapewnieniem rzetelności danych i wydajności ich wykorzystania. Dane są wysokiej jakości, jeżeli w sposób wiarygodny odzwierciedlają procesy biznesowe, których dotyczą, oraz pasują do zamierzonych zastosowań w działaniach operacyjnych, podejmowaniu decyzji i planowaniu.

LTV (Lifetime Value, wartość życiowa klienta)

Przewidywany zdyskontowany zysk dla firmy, jaki klient wygeneruje w ciągu całego okresu trwania relacji.

OLAP (Online Analytical Processing, przetwarzanie analityczne online)

Narzędzia umożliwiające użytkownikowi tworzenie i przeglądanie raportów dotyczących odpowiednich zbiorów danych i analizowanie tych danych z różnych perspektyw.

Profilowanie i segmentacja klientów

Grupowanie klientów o podobnym profilu i zachowaniu na podstawie danych (demograficznych, behawioralnych i innych) posiadanych na ich temat oraz opis tak powstałych grup. Podział uniwersum nabywców na odpowiednią liczbę grup klientów możliwie do siebie podobnych wewnątrz segmentu i możliwie różnych od klientów z innych segmentów pozwala na planowanie i prowadzenie działań dopasowanych do potrzeb i cech różnych klientów, przy jednoczesnym ograniczeniu złożoności zarządzania takimi procesami.

Real-time decisioning (RTD)

Przetwarzanie i ocena danych w czasie rzeczywistym w celu podejmowania trafniejszych decyzji marketingowych lub sprzedażowych. Na przykład systemy RTD (systemy scoringowe) w bankach oceniają zdolność kredytową klientów i przyznają im tzw. rating w momencie interakcji z klientem.

Social Network Analysis (SNA, Analiza sieci społecznych)

Mapowanie i pomiar relacji/zależności i przepływów informacji pomiędzy osobami, grupami, organizacjami, komputerami i innymi podmiotami. SNA zapewnia zarówno wizualną, jak i liczbową analizę powiązań.

Text mining

Analiza danych zawartych w tekstach języka naturalnego. Polega na definiowaniu i obliczaniu statystyk dla słów i zwrotów występujących w danych źródłowych, dzięki czemu struktura tekstu zostaje ujęta w kategoriach liczbowych, a następnie analizowaniu tych statystyk przy użyciu metod eksploracji danych.

Uczenie maszynowe (Machine Learning)

Dyscyplina, która bada metody i algorytmy służące automatycznemu uczeniu się na podstawie danych, dzięki czemu systemy komputerowe dostosowują swoje działanie do informacji, które otrzymują. Pojęcie silnie związane z dziedzinami sztucznej inteligencji, eksploracji danych, metod statystycznych.

Web mining

Wykorzystanie technik eksploracji danych do automatycznego wykrywania i wydobywania informacji ze stron internetowych.